måndag 3 november 2014

Milstolpe - Med öga för historia når 100 000 sidvyer

Det är kanske inte så mycket att skryta med om man jämför med modebloggarna (som av någon märklig anledning blivit den mest populära typen av blogg i Sverige), men det känns ändå bra. Den 1:e juli 2009, när jag precis blivit antagen till Masterprogrammet i historia skrev jag mitt första inlägg. Det var min programförklaring. Det känns som om jag varit den ganska trogen.

"Allt har en historia. Mer eller mindre intressant. Men den finns där. Ibland kan den ge förståelse och insikter om var vi befinner oss nu. Ofta förvrängs den i olika syften. Jag startar den här bloggen med förhoppningen att bidra med insikter ur historien och ge historiska perspektiv lite från sidan. Jag vill berätta om och levandegöra händelser och personer ur historien, ge tips om böcker och dokumentärer och bemöta myter och lögner om historia som finns på webben. Dessutom ska jag berätta hur historia blev ett ständigt närvarande perspektiv i mitt liv."

Idén med bloggen var att jag under tiden som jag studerade skulle ha en plattform att fortsätta skriva journalistiskt, fast friare. Det kändes bra. Efter några år som frilansjournalist kände jag mig allt mer fången inom de ramar som journalistiken sätter upp. Ämnesval, format och stil präglas starkt av journalistikens konventioner och av "vad som funkar".

Aktiviteten på bloggen har verkligen fluktuerat under de här fem åren, men nu är jag faktiskt väldigt peppad. Det som återstår att se är hur mycket tid jag lyckas klämma fram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar