fredag 27 augusti 2010

Kunskap luktar gott

Genom entrén och förbi bibliotekarierna Viskande röster och ett golv som dämpar alla ljud. Vidare in genom en, två, tre glasdörrar och in i läsesalens tystnad. Här är lukten som starkast, den unkna men samtidigt mjukt inbjudande doften av gammal referensliteratur. Jag går till hyllan med facklitteratur om Göteborgs historia och börjar bläddra...

Träffade idag min handledare för första gången. Det är dags att börja med min ettåriga Mastersuppsats. Min handledare heter Jan Christensen och är också författaren bakom min senast lästa bok - Liberalernas Stad -fattigvård och kulturdonationer i 1800-talets Göteborg (en text om boken kommer snart här på bloggen).

Min förhoppning är att jag genom mina många besök på universitetsbiblioteket i Göteborg kommer att hitta intressanta personer och företeelser ur historien att berätta om här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar