fredag 21 maj 2010

Birger Jarl fick mig att skämmas

För ett par år sedan började jag läsa Dick Harryssons "Jarlens sekel", men tröttnade faktiskt efter en sådär 150 sidor. Det verkar som om det var min förlust för när Dick i TV4 igår förklarade Birger Jarls storhet sögs jag verkligen med i den spännande historien om Sveriges verklige landsfader och Stockholms grundare. Jag förstod att jag saknade kunskap om en helt avgörande gestalt i Sveriges historia. Skäms på mig.

Tyvärr har jag inte följt programserien på TV4 om Sveriges historia. Jag har varit uppslukad av den moderna historien och har hellre slappat med True Blood än med Sveriges gamla historia på lediga stunder. Nu när vampyrerna tar semester ska det bli ändring på det. Och i sommar ska Jarlens sekel få en andra chans för nu vet jag att efter bakgrundsteckningen kommer en fantastiskt spännande historia om hur kungariket Sverige började.

Jag måste säga att jag blev skeptisk när jag fick veta att Timell skulle vara programledare och att det bidragit till mitt ointresse, men Timell och Harrysson funkar riktigt bra ihop. Timell som Harryssons okunniga men nyfikne svennesidekick skapar en rätt skön dynamik faktiskt. Programmet igår var riktigt bra. www.tv4play.se/aktualitet/sveriges_historia


Jarlens sekel - Dick Harrysson

Sveriges Historia 600-1350

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar